Δικαιώματα επιβάτη

Δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών

Πρώτον, όταν αγοράζετε το εισιτήριο απαγορεύεται να χρεώνεστε με επιπλέον ποσό λόγω της εθνικότητάς σας ή του τόπου έκδοσης του εισιτηρίου.

Δεύτερον, έχετε επίσης δικαιώματα αν αντιμετωπίσετε πρόβλημα, όπως καθυστερήσεις, ακυρώσεις και υπεράριθμες κρατήσεις που εμποδίζουν την επιβίβασή σας στο αεροσκάφος

....και εφόσον:

  • αναχωρείτε από αεροδρόμιο που βρίσκεται στην ΕΕ, ή
  • φθάνετε στην ΕΕ με αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ ή της Ισλανδίας, της Νορβηγίας ή της Ελβετίας

Επιστροφή χρημάτων ή εναλλακτική μεταφορά

Σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης της πτήσης ή υπεράριθμων κρατήσεων, έχετε δικαίωμα είτε να:

  • προωθηθείτε στον τελικό προορισμό σας υπό παρεμφερείς συνθήκες, είτε να
  • σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου σας και αν χρειαστεί, να επιστρέψετε χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησής σας.

Σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης, δηλαδή αν η πτήση σας καθυστερήσει 5 ή περισσότερες ώρες, δικαιούστε επίσης αποζημίωση (αν αποδεχθείτε όμως την επιστροφή χρημάτων, ο αερομεταφορέας δεν είναι υποχρεωμένος να φροντίσει για τη συνέχιση του ταξιδιού σας ή να σας παράσχει περαιτέρω βοήθεια).

Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να σας ενημερώσει για τα δικαιώματά σας και για τον λόγο της άρνησης επιβίβασης, ακύρωσης ή μεγάλης καθυστέρησης (πάνω από 2 ώρες, ή 4 ώρες αν η απόσταση της πτήσης είναι μεγαλύτερη από 3.500 χλμ.).

Γεύματα και κατάλυμα

Μπορεί επίσης να δικαιούστε δωρεάν αναψυκτικά, γεύματα, δυνατότητα επικοινωνίας (όπως δωρεάν τηλεφωνικές κλήσεις) και, αν χρειαστεί, παροχή καταλύματος, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.

Χρηματική αποζημίωση

Επίσης, αν δεν σας επιτραπεί η επιβίβαση, ή αν η πτήση σας ακυρωθεί ή φτάσει με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ώρες στον τελικό προορισμό που αναφέρεται στο εισιτήριό σας, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση ύψους 250 - 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης:

Πτήσεις εντός της ΕΕ

  • έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
  • πάνω από 1.500 χλμ: 400 ευρώ

Πτήσεις μεταξύ αεροδρομίου της ΕΕ και αεροδρομίου εκτός ΕΕ

  • έως 1.500 χλμ: 250 ευρώ
  • 1.500 - 3.500 χλμ: 400 ευρώ
  • πάνω από 3.500 χλμ: 600 ευρώ

Αν ο αερομεταφορέας σάς προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.
Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης, δεν θα λάβετε αποζημίωση αν:

  • η ακύρωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες π.χ. σε κακές καιρικές συνθήκες, ή
  • είχατε ενημερωθεί για την ακύρωση 2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ημερομηνία πτήσης, ή
  • σας προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης.

Σε περίπτωση ακύρωσης λόγω έκτακτων συνθηκών μπορεί να μην δικαιούστε αποζημίωση, αλλά ο αερομεταφορέας οφείλει να σας παράσχει τη δυνατότητα να επιλέξετε:

  • να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου (ολόκληρο ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήσατε)
  • να μεταφερθείτε στον τελικό προορισμό σας με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό
  • να κάνετε εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σας (εφόσον υπάρχουν θέσεις).

Ακόμη όμως και σε έκτακτες συνθήκες, οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να σας παρέχουν βοήθεια, αν χρειάζεται, όση ώρα περιμένετε για να επιβιβασθείτε σε άλλη πτήση.

Πώς να λάβετε επιστροφή χρημάτων ή αποζημίωση

Πρέπει να υποβάλετε το έντυπο καταγγελίας ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών αεροπορικών μεταφορών στον αερομεταφορέα σας και να βεβαιωθείτε ότι κρατήσατε αντίγραφο.

Αν δεν λάβετε απάντηση ή αν η απάντηση δεν σας ικανοποιεί, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ όπου συνέβη το περιστατικό.

Αν το περιστατικό συνέβη σε αεροδρόμιο αναχώρησης εκτός ΕΕ αλλά αφορά αερομεταφορέα της ΕΕ, μπορείτε να υποβάλετε την καταγγελία στον αρμόδιο εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα της ΕΕ η οποία ήταν ο προορισμός σας.

Απώλεια ή φθορά αποσκευών

Παραδιδόμενες αποσκευές κατά τον έλεγχο εισιτηρίων

Αν οι αποσκευές που έχετε παραδώσει κατά τον έλεγχο εισιτηρίων χαθούν, φθαρούν ή καθυστερήσουν, μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση από τον αερομεταφορέα μέχρι και 1.220 ευρώ

Εξαίρεση: δεν ισχύει αν η φθορά οφείλεται σε ελάττωμα της ίδιας της αποσκευής.

Χειραποσκευές (περιλαμβανομένων των προσωπικών αντικειμένων)

Ο αερομεταφορέας ευθύνεται μόνον αν ήταν υπαίτιος της ζημίας που προκλήθηκε.

Μην ξεχάσετε να υποβάλετε σχετική δήλωση εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών σας (ή 21 ημερών σε περίπτωση καθυστερημένης παραλαβής).

Αν επιθυμείτε να προβείτε σε περαιτέρω νομικές ενέργειες, θα πρέπει να το κάνετε εντός 2 ετών από την ημερομηνία παραλαβής των αποσκευών σας.

Αν μεταφέρετε μαζί σας στο ταξίδι ακριβά αντικείμενα, μπορεί να δικαιούστε - έναντι κάποιου αντιτίμου - αποζημίωση μεγαλύτερη από 1.223 ευρώ εφόσον έχετε προηγουμένως υποβάλει ειδική δήλωση στον αερομεταφορέα το αργότερο κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να κάνετε ιδιωτική ασφάλεια ταξιδιού.

Δεν υπάρχει τυποποιημένο έντυπο για την ειδική δήλωση. Εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν τη μορφή του εντύπου.

Διαφάνεια τιμών κατά την ηλεκτρονική κράτηση

Όταν αγοράζετε ηλεκτρονικά το εισιτήριό σας, η συνολική τιμή του εισιτηρίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών επιβαρύνσεων, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και να κάνετε τη σωστή επιλογή.

Εκτός από την τελική τιμή πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια οι εξής πληροφορίες: αεροπορικός ναύλος, φόροι, τέλη αεροδρομίου, καθώς και λοιπές επιβαρύνσεις, προσαυξήσεις ή τέλη (π.χ. για την ασφάλεια ή για τα καύσιμα).

Τυχόν προαιρετικά επιπλέον ποσά πρέπει να αναφέρονται με σαφήνεια και να επισημαίνεται ο προαιρετικός χαρακτήρας τους.

Καταγγελία αδιαφανούς τιμολόγησης

Πρέπει να υποβάλετε παράπονα ή καταγγελία στον εθνικό φορέα ελέγχου εφαρμογής στη χώρα διαμονής σας στην ΕΕ.

Πηγή: http://europa.eu

Tα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν με πλοία

Ο ταξιδιώτης πριν ταξιδέψει με πλοίο πρέπει να ενημερωθεί για τα δικαιώματά σου και τις υποχρεώσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

1. Τι δικαιούσται σε περίπτωση μη παροχής της θέσης ή του τύπου της καμπίνας που αναγράφεται στο εισιτήριο;

(α) Να υπαναχωρήσετε και να λάβετε την αξία του ναύλου που κατέβαλατε(επιβάτη ή και οχήματος) και χρηματική αποζημίωση προσαυξημένη κατά 100% επί της τιμής του ναύλου επιβάτη ή

(β) Να ταξιδέψετε σε θέση κατώτερη και να λάβετε τη διαφορά της τιμής του ναύλου επιβάτη μεταξύ της κατηγορίας των θέσεων προσαυξημένη κατά 100% ή

(γ) Μετά από αίτημά σας και συμφωνία της εταιρείας , να ταξιδέψετε σε θέση ανώτερη καταβάλλοντας τη διαφορά της τιμής του ναύλου μειωμένη κατά 50%. Η καταβολή της διαφοράς δεν ισχύει εάν η εταιρεία σου διαθέσει ανώτερη θέση με δική της πρωτοβουλία χωρίς αίτημά σου.

2. Έχω δικαίωμα να ακυρώσω το εισιτήριό μου;

Δικαιούστε να υπαναχωρήσετε και ανάλογα με το χρόνο επιστροφής αυτούσιου του σώματος του εισιτηρίου, να σας επιστραφεί ολόκληρος ο ναύλος ή ποσοστό του ως εξής:

-Ποσοστό 50% εφόσον επιστρέψετε το εισιτήριο έως και 12 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.

-Ποσοστό 75% εφόσον επιστρέψετε το εισιτήριο έως και 7 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.

-Ολόκληρο το ναύλο εφόσον επιστρέψετε το εισιτήριο έως και 14 ημέρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου.

-Ολόκληρο το ναύλο ανεξαρτήτως του χρόνου ειδοποίησης για αποδεδειγμένους λόγους ανωτέρας βίας.

Στις παραπάνω περιπτώσεις ακύρωσης επιστρέφονται και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων και ο ΦΠΑ.

3.Έχω δικαίωμα να τροποποιήσω το εισιτήριό μου;

-Δικαιούστε να τροποποιήσετε το εισιτήριο σας εφόσον διατίθενται θέσεις μέχρι και 24 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου.

4. Τι δικαιούμαι να μεταφέρω χωρίς την καταβολή ιδιαίτερου ναύλου;

-Δικαιούσαι να μεταφέρεις χειραποσκευές βάρους μέχρι 50 κιλών.

-Εάν είστε άτομο μειωμένης κινητικότητας, δικαιούστε, επιπλέον των χειραποσκευών, να μεταφέρετε κάθε εξοπλισμό που απαιτείται για την αυτόνομη μετακίνησή σας.

5.Ποιος ευθύνεται για την φθορά ή απώλεια των αποσκευών μου εντός του πλοίου;

- Εφόσον οι αποσκευές σας έχουν παραδοθεί για φύλαξη και σας έχει εκδοθεί σχετική απόδειξη ευθύνεται η εταιρεία.

6.Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που το πλοίο καθυστερήσει να αναχωρήσει από το λιμάνι λόγω βλάβης ή ζημίας του πλοίου ή υπαιτιότητας της εταιρείας;

(α) Να υπαναχωρήσετε και για αποζημίωση να λάβετε το αντίτιμο του εισιτηρίου που κατέβαλατε.

(β) Να διαμείνετε στο πλοίο και να προώθηθείτε στον προορισμό του θαλάσσιου ταξιδιού σου με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας .

(γ) Να σας χορηγηθεί από την εταιρεία τροφή για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών και κατάλυμα στο πλοίο ή ξενοδοχείο εφόσον αυτό είναι εφικτό, όταν ο αναμενόμενος χρόνος της αναχώρησης είναι η επόμενη ημέρα από την προγραμματισμένη αρχικώς ώρα απόπλου και μεσολαβούν τουλάχιστον 6 ώρες ή αναμένεται καθυστέρηση απόπλου πέραν των 6 ωρών και η προγραμματισμένη ώρα απόπλου είναι μεταξύ των ωρών 00.00 έως 05.00. Εφόσον η παροχή καταλύματος δεν είναι εφικτή χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη.

(δ) Να λάβετε αποζημίωση 25% ή 50% επί του ναύλου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας μόνο εφόσον τελικά προωθήθηκατε στον προορισμό σας με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστέρηση σου είναι μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών αντίστοιχα από την προγραμματισμένη άφιξη στο λιμάνι προορισμού σας.

(ε) Να λάβετε αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη καθώς και την επιστροφή του ναύλου οχήματος που κατεβάλατε ή κατόπιν συμφωνίας άλλη αντισταθμιστική παροχή, εφόσον με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν προωθήθηκατε στον προορισμό σας με το ίδιο ή άλλο πλοίο εντός 24 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου.

7. Τι δικαιούμαι σε περίπτωση καθυστέρησης του πλοίου κατά την διάρκεια του ταξιδιού λόγω βλάβης ή ζημιάς του ή υπαιτιότητας της εταιρείας;

-Να υπαναχωρήσετε και να σας επιστραφεί ο ναύλος που αναλογεί για το υπόλοιπο της διαδρομής ή

-Να συνεχίσετε το ταξίδι σας και να λάβετε αποζημίωση 25% ή 50% επί του ναύλου ή κατόπιν συμφωνίας άλλη αντισταθμιστική παροχή όταν λόγω της καθυστέρησης ή προγραμματισμένη άφιξη στο λιμάνι προορισμού είναι μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών, αντίστοιχα.

Η άσκηση ενός από τα παραπάνω δικαιώματα αποδεικνύεται με ενυπόγραφη συμπλήρωση σχετικού εντύπου που σας χορηγείται από την εταιρεία κατά την ενημέρωσή σας για το γεγονός της καθυστέρησης του ταξιδιού.

8. Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που διακοπεί το ταξίδι σε ενδιάμεσο λιμάνι εξαιτίας βλάβης ή ζημιάς του πλοίου ή υπαιτιότητας της εταιρείας και εφόσον τελικά προωθήθηκα στον προορισμό μου;

Να λάβετε αποζημίωση 25% ή 50% επί του ναύλου ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας και εφόσον τελικά προωθηθήκατε στον προορισμό σας με το ίδιο ή άλλο πλοίο με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών αντίστοιχα από την προγραμματισμένη άφιξη.

9. Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που διακοπεί το ταξίδι μου σε ενδιάμεσο λιμάνι εξαιτίας βλάβης ή ζημιάς του πλοίου και εφόσον δεν προωθήθηκα στον προορισμό μου και δεν άσκησα το δικαίωμα της υπαναχώρησης;

-Να σας προσφερθεί, από την εταιρεία, τροφή για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών και κατάλυμα στο πλοίο ή ξενοδοχείο ,εφόσον αυτό είναι εφικτό, όταν ο αναμενόμενος χρόνος της αναχώρησης είναι η επόμενη ημέρα από την προγραμματισμένη αρχικώς ώρα απόπλου από το ενδιάμεσο λιμάνι και μεσολαβούν μεταξύ τους τουλάχιστον 6 ώρες ή αναμένεται καθυστέρηση απόπλου πέραν των 6 ωρών και η διακοπή του ταξιδίου συνέβη μεταξύ των ωρών 00.00 έως 05.00. Εφόσον η παροχή καταλύματος δεν είναι εφικτή χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη και επιπλέον χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας.

Η άσκηση του δικαιώματος αυτού, αποδεικνύεται με ενυπόγραφη συμπλήρωση σχετικού εντύπου που σας χορηγείται από την εταιρεία κατά την ενημέρωσή σας για το γεγονός της διακοπής του ταξιδίου.

10. Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που καθυστερήσει ή ματαιωθεί το ταξίδι εξαιτίας βλάβης ή ζημιάς του πλοίου ή υπαιτιότητας της εταιρείας και χάσω την ανταπόκριση για την συνέχιση του θαλάσσιου ταξιδιού;

-Εφόσον διαθέτετε εισιτήριο ανταπόκρισης ενημερώνετε σχετικά την εταιρεία και δικαιούστε να προωθηθείτε με τον προσφορότερο τρόπο στον τελικό προορισμό σας με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας.

-Να σας προσφερθεί τροφή και κατάλυμα στο λιμάνι ανταπόκρισης , με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας , όταν εξαιτίας της απώλειας της ανταπόκρισης αναγκάζεστε να αναχωρήσετε την επόμενη ημέρα από την άφιξή σας και μεσολαβούν μεταξύ τους τουλάχιστον 6 ώρες ή όταν η άφιξη στο λιμάνι ανταπόκρισης συνέβη μεταξύ των ωρών 00.00 έως 05.00 και η αναχώρηση στον τελικό προορισμό σου αναμένεται να γίνει σε χρόνο πέραν των 6 ωρών .

11.Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που απαγορευθεί ο απόπλους του πλοίου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών;

-Να τροποποιήσετε το εισιτήριό σας .

-Να διαμείνετε στο πλοίο εφόσον κατά την κρίση του πλοιάρχου οι συνθήκες το επιτρέπουν.

-Να υπαναχωρήσετε και να σας επιστραφεί ο αναλογούν ναύλος.

12. Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που ακυρωθεί το ταξίδι με υπαιτιότητα της εταιρείας;

Να λάβετε πλήρη αποζημίωση ή άλλες αντισταθμιστικές παροχές κατ’ επιλογή σας εφόσον:

-Δεν ενημερωθήκατε μία εβδομάδα πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου του ακυρωθέντος δρομολογίου και δεν σας επιστράφηκε το αντίτιμο του εισιτηρίου ή

-Δεν ενημερωθήκατε τουλάχιστον 12 ώρες πριν από τον προγραμματισμένο απόπλου του ακυρωθέντος δρομολογίου και δεν προωθηθήκατε με άλλο μέσο στον προορισμό σου εντός 12 ωρών από τον προγραμματισμένο απόπλου του ακυρωθέντος δρομολογίου.

13.Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που ακυρωθεί το ταξίδι λόγω βλάβης ή ζημίας του πλοίου;

Να ενημερωθείτε εγκαίρως και εφόσον συμφωνήσετε να προωθηθετε στον προορισμό σας με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας εντός 24 ωρών ή να υπαναχωρήσετε και να σας επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου.

-Εφόσον δεν προωθηθείτε στον προορισμό σας ή δεν υπαναχωρήσετε σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην προηγούμενη περίπτωση δικαιούστε τροφή για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών και κατάλυμα στο πλοίο ή ξενοδοχείο, εφόσον αυτό είναι εφικτό, όταν ο αναμενόμενος χρόνος της αναχώρησης είναι η επόμενη ημέρα από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου και μεσολαβούν τουλάχιστον 6 ώρες ή αναμένεται καθυστέρηση απόπλου πέραν των 6 ωρών και η προγραμματισμένη ώρα απόπλου είναι μεταξύ των ωρών 00.00 έως 05.00. Εφόσον η παροχή καταλύματος δεν είναι εφικτή χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη.

- Χρηματική αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη ή άλλη αντισταθμιστική παροχή κατόπιν συμφωνίας εφόσον με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν προωθηθείτε στον προορισμό σου εντός 24 ωρών.

14. Τι δικαιούμαι σε περίπτωση που δεν μου επιτραπεί η επιβίβαση στο πλοίο ενώ έχω στην κατοχήμου έγκυρο εισιτήριο;

- Να λάβετε αποζημίωση τριπλάσια της αξίας του ναύλου επιβάτη ή

- Την συντομότερη προώθησή στον τελικό προορισμό σας, με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας , τροφή για καθυστέρηση άνω των 4 ωρών και κατάλυμα στο πλοίο ή ξενοδοχείο, εφόσον αυτό είναι εφικτό, όταν ο αναμενόμενος χρόνος της αναχώρησης είναι η επόμενη ημέρα από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου και μεσολαβούν τουλάχιστον 6 ώρες ή αναμένεται καθυστέρηση απόπλου πέραν των 6 ωρών και η προγραμματισμένη ώρα απόπλου είναι μεταξύ των ωρών 00.00 έως 05.00 ή μεταφορά σε χρόνο της επιλογής σας. Στην περίπτωση αυτή λαμβάνετε επιπρόσθετα ως αποζημίωση την αξία του ναύλου επιβάτη.

15. Που μπορώ να επιστρέψω το εισιτήριό μου;

Μπορείς να το επιστρέψετε ή να το τροποποίησετε το εισιτήριο σας από εκεί που το εξεδώσατε ή στον οριζόμενο κατά λιμένα από την εταιρεία ναυτικό πράκτορα ή σε οποιοδήποτε πρόσωπο εκδίδει εισιτήρια επιβατών και αποδείξεις μεταφοράς οχημάτων για το συγκεκριμένο πλοίο.

16. Με ποιόν τρόπο θα μου επιστραφεί ο ναύλος και θα μου καταβληθεί η αποζημίωση;

θα πρέπει να παραδώσετε αυτούσιο το σώμα του εισιτηρίου ή το απόκομμα, στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον κατά λιμένα οριζόμενο από την εταιρεία ναυτικό πράκτορα έως και 7 ημέρες μετά την προγραμματισμένη αναχώρηση του πλοίου

17. Έχει η εταιρεία άλλες υποχρεώσεις τις οποίες πρέπει να γνωρίζω;

Ναι, πρέπει να γνωρίζετε ότι οι εταιρείες υποχρεούνται να:

-Ανακοινώνουν δημόσια τα δρομολόγια με κάθε πρόσφορο μέσο και να πληροφορούν εγκαίρως το κοινό σχετικά με την εκτέλεσή τους. -Ανακοινώνουν με προσβάσιμες στους επιβάτες μορφές αναγγελίας την οποιαδήποτε καθυστέρηση στον απόπλου , πλου και κατάπλου του πλοίου, αναφέροντας τόσο τον εκτιμώμενο χρόνο όσο και την αιτία της καθυστέρησης. -Ενημερώνουν τον ενδιαφερόμενο επιβάτη πριν την έκδοση του εισιτηρίου για τις τιμές και εκπτώσεις και να μην αυξάνουν την τιμή του για το οποίο έγινε κράτηση μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής κράτησης θέσεως μέχρι τη συμφωνημένη ημερομηνία και ώρα παραλαβής ή πληρωμής του εισιτηρίου. -Ενημερώνουν αναλυτικά τον επιβάτη ως προς τα δικαιώματά του και τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από τις διατάξεις του νόμου. -Παρέχουν κάθε δυνατή βοήθεια στα άτομα μειωμένης κινητικότητας ή στα άτομα που χρήζουν ειδική φροντίδα όπως βρέφη, μικρά παιδιά και τους συνοδούς τους, εγκύους, ηλικιωμένα πρόσωπα.

18.Τι υποχρεώσεις έχω εγώ απέναντι στην εταιρεία;

Ως επιβάτης υποχρεούστε να:

-Προσέρχεστε στο πλοίο μισή ώρα πριν την προγραμματισμένη ώρα απόπλου και να φέρετε το όχημα στο χώρο αναμονής φόρτωσης τουλάχιστον 1 ώρα πριν τον απόπλου.

-Καταλαμβάνετε την αντίστοιχη θέση που αναγράφεται επί του εισιτηρίου, να μην τοποθετετε τις αποσκευές σας ή άλλα αντικείμενα επάνω στα καθίσματα ή σε άλλες θέσεις επιβατών ώστε να στερείται η θέση άλλου επιβάτη και να συμμορφώνεστε στους κανονισμούς του πλοίου καθώς και στις οδηγίες του πλοιάρχου ή του προσωπικού του πλοίου που σχετίζονται με την ησυχία , ευταξία, καθαριότητα και ασφάλεια του πλοίου.

-Μην μεταφέρετε εκρηκτικές, εύφλεκτες, εμπρηστικές και γενικά επικίνδυνες ύλες.

-Δίνετε τα ακριβή στοιχεία σας και εφόσον το επιθυμείτε στοιχεία επικοινωνίας για την ενημέρωσή σας σε περίπτωση καθυστέρησης, ακύρωσης ή ματαίωσης του δρομολογίου.

19. Που μπορώ να απευθυνθώ για να υποβάλω παράπονα – καταγγελία στην περίπτωση που η εταιρεία δεν πληρεί τις υποχρεώσεις της;

-Για κάθε παράπονο ή καταγγελία που αφορά στη μη τήρηση των υποχρεώσεων της εταιρείας ή του εκδότη του εισιτηρίου, όπως καθορίζονται στις διατάξεις του ν. 3709/2008 , καθώς και για οποιαδήποτε απαίτηση που απορρέει από τις διατάξεις του ίδιου νόμου απευθύνεσαι αρχικά στην εταιρεία ή στον εκδότη του εισιτηρίου ή στον ναυτικό πράκτορα. Κατά την διάρκεια του πλου στον ορισμένο από τον πλοίαρχο αξιωματικό του πλοίου. Συμπληρώνετε το ειδικό έντυπο παραπόνων το οποίο μπορείτε να προμηθευτείτε ανάλογα εντός του πλοίου, στα γραφεία έκδοσης εισιτηρίων και στις λιμενικές αρχές.

-Μετά την παρέλευση 15 εργάσιμων ημερών εφόσον δεν δόθηκαν απαντήσεις ή επαρκείς εξηγήσεις από την εταιρεία ή τον εκδότη του εισιτηρίου σε καταγγελίες ή παράπονα, μπορείτε να συμπληρώσετε και να υποβάλετε το ίδιο ειδικό έντυπο παραπόνων, επισυνάπτοντας φωτοαντίγραφο του αρχικού έντυπου παραπόνων που συμπλήρωσατε απευθείας:

α) στη Λιμενική Αρχή επιβίβασής ή αποβίβασής σας ή

β) στο ΥΕΝΑΝΠ/Δ/νση Θαλασσίων Συγκοινωνιών ή στην Δ/νση Μεταφορών της Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και στη διεύθυνση που αναφέρεται στο πίσω μέρος του ειδικού εντύπου .

20. Σε ποιες περιπτώσεις δεν έχουν εφαρμογή τυχόν απαιτήσεις μου;

- Καμία απαίτηση δεν δύναται να θεμελιωθεί για καθυστέρηση, διακοπή, ακύρωση ή τροποποίηση δρομολογίου που οφείλεται σε λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας, στην εφαρμογή διατάξεων της νομοθεσίας( όπως περίπτωση δ της παραγράφου 3,του άρθρου έκτου ν.2932/01) ή σε εντολές της αρμόδιας Αρχής γενικά ιδίως δε για την παροχή βοήθειας σε πλοία ή πρόσωπα που βρίσκονται σε κίνδυνο ή σε τυχόν εγκεκριμένη τροποποίηση των προγραμματισμένων δρομολογίων η οποία σχετίζεται με την εξυπηρέτηση εκτάκτων μεταφορικών αναγκών ή την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Για περισσότερες πληροφορίες και ενημέρωση για το νόμο που αφορούν το νόμο 3709/08 (ΦΕΚ 213 Α΄) και την αριθμ. 3332.12/01/09/23-2-2009 Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 427 Β΄) μπορούν οι επιβάτες να απευθύνονται στις Λιμενικές Αρχές και στην Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας.

Πηγή: Ένωση Καταναλωτών Ελλάδας